TV-s chopperek I    TV-s chopperek II    TV-s chopperek III    TV-s chopperek IV    Egyéb chopperek

DVD    Chopper modellek    A készítők    Interjúk    A műhely    Wallpaper    Fórum    Főoldal


VALÓDI MOTOROK. VALÓDI KÜZDELMEK. VALÓDI ÖLELÉSEK.
Ez a kultuszsorozat nyomon követi az apából és fiából álló csapat hétköznapi feszültségeit, eszmecseréit és sikereit a New Yorktól nyolcvan mérföldre működő Orange County Choppers üzemükben, ahol egyedi tervezésű motorkerékpár-remekeket gyártanak.
Mark Wingett hangalámondásával az Amcsi motorok bemutatja a cégalapító bajuszos és tetovált idősebb Paul Teutul és tehetséges főkonstruktőre, az ifjabb Paul Teutul munkáját. A két férfi ellentétes hozzáállása és duzzogásra való hajlama miatt heves, de szórakoztató eszmecseréknek lehetünk tanúi, amikor látszólag képtelen határidőkre kell elkészíteniük fantasztikus egyedi choppereket.
A sorozat Teutulékat munka közben az üzemükben mutatja be, és tanúi lehetünk több tucat egyedi motorkerékpár előállításának. A legismertebb témachopperek között szerepel a Pókember-motor, a Fekete özvegy pókmotor, a Komancs-motor és a Tűzoltó-motor, amelyet a szeptember 11-i terrortámadás New York City-ben elhunyt tűzoltóinak az emlékére készítettek. A kamera elkíséri őket mindenhová, a magazinok fényképfelvételeire, a motorok vevőinek bemutatására, családi nyaralásokra és az egyedi motorkerékpárok kiállításaira. 

AZ ORANGE COUNTY CHOPPERS BEMUTATÁSA
Aki meghallja az "Orange County" nevet, annak először talán Kalifornia jut az eszébe, de ez történetesen a Hudson-völgyben fekszik. Az Orange County Choppers közelebbről New York államban, Rock Tavern-ben található, körülbelül 80 mérföldre New York City-től.
A céget ezen a néven 1999-ben alapították, és az Orange County Ironworks cégből nőtt ki, egy acélmegmunkáló vállalkozásból, amelyet csaknem 30 évvel korábban az egyedi choppereket kedvelő és gyártó idősebb Paul Teutul hozott létre. Az OCC az 1999-es Daytona Biketoberfest kiállításon jelent meg először az egyedi motorok piacán a "True Blue" (Valódi Kék) klasszikus chopperrel, amelyet az idősebb Paul házának alagsorában készítettek.
Ezt hamarosan követték további fantázianévvel megjelölt motorok, például a Spider Bike, amelyet a zenész Wyclef Jean (the Fugees) vásárolt meg, vagy a Jet Bike, amelyet az Afganisztánban harcoló amerikai katonák tiszteletére készítettek.
Az Orange County Choppers egyedi motorkerékpárjait ma már az egész világon ismerik és nagyra értékelik. 2002-ben például az American Iron magazin a világ 12 legjobb gyártója között szerepeltette az OCC-t; és hasonlóképpen ott van az OCC a világ 19 legjobb gyártóját bemutató, 2003 novemberében megjelent Haute Motor könyvben, amelynek címe: The Art of the Chopper (A chopper művészete).
Az OCC motorkerékpárjai számos alkalommal szerepeltek a vezető magazinok borítóin, például az American Iron, Freeway (Franciaország), Norsk Biker Journal (Norvégia) és a Street Chopper magazinokén.
A Spider Bike egyike volt annak a három motornak, amely a floridai Daytonában, az egyedi tervezésű világszínvonalú motorkerékpárok számára rendezett Rats Hole bemutatón elnyert egy olyan díjat, amelynek köszönhetően ingyen eljuthattak Németországba, mert kifizették nekik a világ egyik legnagyobb autó- és motorkerékpár-kiállításán való megjelenés teljes költségét.
Ez a műhely négy év alatt már nagyon sokra vitte. Érdemes odafigyelni, hogy mivel állnak elő legközelebb! Az Orange County Choppers főbb adatai: Alapító: Paul Teutul Sr. Főkonstruktőr: Paul Teutul Jr. Alapítás éve: 1999 Székhely: Rock Tavern, N.Y. Alkalmazottak száma: 20 Évente gyártott motorkerékpár: 150

Paul Teutul Sr.
Az idősebb Paul Teutul motorkerékpárokat előállító műhelye ugyan még csak hatéves, a motorozás és az egyedi motorkerékpárok gyártása iránti szenvedélye azonban az 1970-es évekig nyúlik vissza, és olyan filmek ihlették meg, mint a Szelíd motorosok és Marlon Brando klasszikusa, A vad. Azóta acélmegmunkálással foglalkozik, és Orange County Ironworks cégét napjainkra virágzó üzleti vállalkozássá fejlesztette.
Éppen az Orange County Ironworks sikere tette lehetővé az idősebb Paul számára, hogy szabadidejében szenvedélyének, a motorkerékpár- készítésnek hódoljon, és eljusson oda, hogy 1999-ben fiával, az ifjabb Paullal létrehozza az új vállalkozást, az Orange County Choppers céget, amelynek a fia lett a főkonstruktőre. Az OCC az 1999-es Daytona Biketoberfest kiállításon jelent meg először a színen a „True Blue” (Valódi Kék) klasszikus chopperrel, amelyet az idősebb Paul házának alagsorában készítettek.
Ma Paul mindhárom fia az acélmegmunkáló üzemben vagy a motorgyártó műhelyben dolgozik. A 26 esztendős Danny az Orange County Ironworks cégvezetője, és a kétéves Gabriella édesapja. A 28 esztendős ifjabb Paul az Orange County Choppers vezető konstruktőre, a 24 éves Michael a telefont kezeli és az alkatrészrendeléseket intézi. Lánya, a 21 éves Kristin nővérképzőbe jár a New York állambeli Rochesterben.

Paul Teutul Jr.
Az ifjabb Paul Teutul (más néven Junior vagy Paulie) már vérében fémlemezekkel született. Tizenkét éves korától kezdve a nyarakat apja acélmegmunkáló cégénél töltötte, és megtanulta a gyártás minden csínját-bínját, amelyet később a motorkerékpárok készítésnél hasznosíthatott. A középiskola mellett Junior külön szakmai tanfolyamokon is részt vett (BOCE-program), ahol tovább csiszolhatta szaktudását.
Nem sokkal a végzés után ifjabb Paul az édesapja cégéhez ment dolgozni, a korlátokat és kerítéseket gyártó részleg vezetője lett. Amikor az édesapja egyre több időt kezdett tölteni az egyedi motorkerékpárok készítésével, megkérte a fiát arra, hogy segítsen neki. Ekkor vette észre az idősebb Paul, hogy a fia milyen tehetséges konstruktőr, és az áldását adta arra, hogy az üzletágvezetést otthagyva, együtt megalapítsák az Orange County Choppers céget 1999-ben.
Már ebben az évben óriási érdeklődést váltottak ki az apa és fia által készített motorkerékpárok a daytonai kiállításon. Az ifjabb Paul főkonstruktőrként, az idősebb Paul pedig kiváló üzleti érzékével követ el mindent azért, hogy az OCC töretlenül haladjon előre a pályáján.

Michael Teutul
Bátyjához hasonlóan Michael (akit csak Mikey-nak hívnak) 12 évesen ment először dolgozni az Orange County Ironworks céghez, és kisebb-nagyobb megszakításokkal dolgozott, amíg el nem végezte a középiskolát. Ezután főiskolára ment, de a rossz jegyek miatt hamarosan be kellett látnia, hogy ez nem az ő világa. Ezért visszatért édesapja cégéhez. Mikey 20 éves koráig keményen dolgozott az Ironworks-nél, ekkor az arizonai Tempe-be költözött, és öt hónap alatt hat különböző állása is volt:
- kidobóember egy szórakozóhelyen, de ez nem jött össze, mert ütközött az éjszakai programjaival
- kisegítő pincér, de ez sem jött össze, mert úgy bántak vele, mint egy kapcaronggyal
- telefonos üzletkötő – mobiltelefonokat és kapcsolódó szolgáltatásokat kellett értékesítenie telefonon, de ez sem vált be, mert maga is utálta, ha ilyen rábeszélőemberek telefonon zaklatták
- szállodai kocsirendező, de ez sem jött össze, mert állandóan sietnie kellett (és borotválkoznia is)
- jegyszedő egy moziban, amit élvezett, mert lényegében semmit sem kellett csinálnia, és ingyen nézhette a filmeket
Egészében véve Arizona sem vonzotta, ezért aztán Mikey vissza is tért Rock Tavernbe, miután elfogyott a pénze. Otthon Mikey egy barátjával egy éven át ácsmunkákat vállalt, mielőtt visszatért volna az Orange County Ironworks céghez, hogy együtt dolgozzon bátyjával, Daniellel.
Két év "haszontalan, rideg és kegyetlen" robot után, egy januári éjszaka egy kocsmában találkozott azzal a férfival, aki aztán erősen szorgalmazta, hogy menjen dolgozni az Orange County Choppers céghez: Rusty-val, azaz Russell Muth-tal, az Amcsi motorok producerével. Mikey hamarosan az OCC-nél találta magát, kezelte a telefont, alkatrészeket szállított, a csomagolófólia buborékait pukkantgatta és kivitte a szemetet. 
Két héttel azután, hogy elkezdte ezt az új munkát, már útra is kelt bátyjával és apjával, különféle motorkerékpár-kiállításokon vettek részt, a helyettese pedig ezalatt mindenben lepipálta. Noha jelenleg már két beosztottja is van, többé már nem nagyon tudja, hogy mi is az ő feladata. De hát számít ez?

Vincent Dimartino
Lehet, hogy Vinnie ma az Orange County Chopper motorkerékpárjait készíti (és ezt a munkát nagyon élvezi), de első szerelme mégis az autó.
Ez azért meglepő kissé, mert Vinnie papája annak idején motorkerékpárokat árult, és a fia már háromévesen motorkerékpározott (az első motorkerékpárján még támasztókerekek voltak). Az édesapjának egy javítóműhelye és egy benzinkútja is volt, Vinnie itt kezdett el dolgozni kilencévesen. Annyira megszerette ezt a munkát, hogy 15 éves korában már komolyabb munkákat is el tudott végezni a saját és barátai autóin. Mindez azonban csak mellékmunka volt (és maradt); Vinnie első "valódi" munkája 16 éves korában kezdődött, amikor édesapjával dolgozni kezdett annak golfpályáján. Kilenc évvel később mégis úgy döntött, hogy otthagyja a családi vállalkozást, és a jövőben barátok maradnak.
Vinnie tehát otthagyta a golfpályát, és másfél évig autószerelést tanult, majd különféle állásokat vállalt. Nyolc hónapig kutat fúrt, egy évig teherautót vezetett, visszatért a javítóműhelybe, ahol szerelőként dolgozott, és segített egy barátjának is, aki gépjárművekbe egyedi audio/TV berendezéseket telepített.
Egy nap az édesapja (aki régóta az idősebb Paul barátja) a javítóműhelyből szólt Vinnie-nek, hogy Paulie egy jó szerelőt keres, olyat, akit ismer és akiben megbízhat, és üzente, hogy dolgozzanak együtt az Orange County Choppers cégnél. Az ifjabb Paul, aki az általános iskola harmadik osztályától volt Vinnie barátja, tudta, hogy Vinnie bármit meg tud tenni egy autóval vagy motorkerékpárral (a festést leszámítva). Vinnie-t érdekelte a dolog, felhívta Juniort, a többi azóta történelem.
Két héttel azután, hogy 2002 októberében beszéltek egymással, Vinnie már az OCC-nél dolgozott. Vinnie ma az OCC-nél elsősorban a sorozatban készülő motorkerékpárok gyártásánál dolgozik, valamint a témamotorok gyártásánál és összeszerelésénél. Nagyon élvezi a munkáját – bár szeretne többet szerelni (motorokat és huzalozást) és kevesebbet hegeszteni, de a motorok olyan változatosak, hogy a munka mindig érdekes marad.

Christian Welter
Valószínűleg tudják, hogy az Orange County Choppers megrendelésre készülő összes motorkerékpárjainak végső összeszerelését és szervizelését a 25 esztendős Christian végzi. Valószínűleg észrevették azt is, hogy ha sürget a határidő, akkor Christian segít ifjabb Paulnak és Vinnie-nek a témamotoroknál is, például a Leno motornál. De tudják-e, hogyan került Christian az OCC-hez? Nem? Elmeséljük...
K: Mindig a motorkerékpárok érdekeltek? Mi a helyzet az autókkal?
V: Körülbelül hatéves korom óta motorozom, és érdeklődöm a motorok iránt; mindig is lenyűgöztek. Mindig izgalomba jövök, ha olyan motorra ülhetek, amelyen még sosem ültem. Imádom az autókat is.
K: A szerelést magadtól tanultad, vagy iskolában? A munkádon kívül másutt is szerelsz-e autókat vagy motorkerékpárokat?
V: A motorkerékpárok és autók javítását úgy tanultam meg, hogy szétszedtem őket apró darabokra. Gyerekként arra soha nem volt pénzem, hogy meg is javítsam őket, ezért inkább csak szétszedtem őket, és megpróbáltam valahogy megjavítani, még ha nem is tudtam mindig, hogy mit csinálok. Jártam a Daytona Beach-i Amerikai Motorkerékpár Intézetbe (AMI) is; 2001-ben végeztem. Az OCC-n kívül általában csak a saját motorjaimat bütykölöm – többnyire a cross-motorjaimat és a négykerekűmet.
K: Mi volt az első „valódi” munkád? Dolgoztál-e másutt az OCC előtt?
V: Több állásom is volt az OCC előtt, dolgoztam például két motorkerékpár-szalonban is, ahol sokat tanultam. A többi állásom említésre sem érdemes.
K: Mikor kezdtél dolgozni az OCC-nél? Honnan hallottál róluk?
V: 2002 szeptemberében kezdtem dolgozni az OCC-nél, nem sokkal azután, hogy a Discovery felvette a Jet Bike kísérleti bemutatóját. Ami pedig azt illeti, hogy hogyan kerültem ide, Nick hívott fel, aki már pár hónapja itt dolgozott, és megkérdezte, nem szeretnék-e itt dolgozni. Szobatársak voltunk Floridában, és egy ideje barátok.
K: Pontosan mit csinálsz itt? Változott-e a feladatköröd, mióta ide kerültél? Mi történt, mióta elkezdődött a filmsorozat?
V: Én végzem az összes megrendelt motorkerékpár végső összeszerelését és szervizelését. Időnként segítek ifjabb Paulnak és Vinnie-nek a témamotorok összeszerelésénél is. A munkaköröm gyakorlatilag változatlan, mióta idekerültem, és a filmezés nem sokat változtatott ezen.
K: Évente körülbelül hány motorkerékpáron dolgozol?
V: Nickkel tavaly körülbelül 150 motorkerékpárt készítettünk. Mindegyiket mi szereljük össze, és személyesen teszteljük. Mi végezzük el a szükséges javításokat is.
K: Mit szeretsz a legjobban az OCC-nél végzett munkából? És mit a legkevésbé?
V: A feladataim közül egyértelműen a motorok országúti tesztelését szeretem a legjobban. Nincs annál nagyszerűbb dolog, mint hetente öt-hatszor elindulni a motorral egy körülbelül 40 mérföldes próbaútra. Nemigen tudnék olyat mondani, amit nem szeretek; az OCC-nél nagyszerű emberek dolgoznak, és nagyon jól kijövünk egymással.
K: Milyen gyakran kell dolgoznod a témamotorokon? Van-e már kedvenced?
V: Akkor dolgozom rajtuk, ha szorít a határidő. Ifjabb Paul szól, hogy segítsek nekik a motor gyorsabb elkészítésében. A kedvencem valószínűleg a Fekete Özvegy.
K: Magad is motorozol? Ha igen, milyen motorod van?
V: Csaknem mindennap motorozom – közönséges motorkerékpáron. Még most is szeretem a japán márkákat; egyet el is loptak tőlem nyáron. De most van két cross-motorom és egy négykerekűm, ezeket állandóan használom.
K: Hová valósi vagy?
V: New Jersey-ben születtem, és ott nőttem fel, az Asbury Park környékén. Most New York-ban lakom, de még mindig hiányzik Jersey.
K: Terveid a jövőre?
V: Szeretnék sokat motorozni, meg ha lehet, motorozni, és természetesen... motorozni is.

Nick Hansford
Mit szeret a legjobban ezen a munkán? És hogyan került először kapcsolatba Paulie-val és az idősebb Paullal? Ezt sem tudtuk, amíg meg nem kérdeztük…
K: Mindig a motorkerékpárok érdekeltek? Mi a helyzet az autókkal?
V: Egész életemben a motorkerékpárok érdekeltek. A kocsikat is szeretem, de nem vagyok a megszállottjuk. Szerintem két kerék jobb, mint négy.
K: A szerelést magadtól tanultad, vagy iskolában? A munkádon kívül másutt is szerelsz-e autókat vagy motorkerékpárokat?
V: Az egyedi motorkerékpárok összeszerelését egy szerelőmestertől tanultam Daytona Beach-ben. Csak a saját kocsijaimat szerelem magam, de bármilyen motorkerékpár szerelését elvállalom.
K: Mi volt az első „valódi” munkád? Dolgoztál-e másutt az OCC előtt?
V: Mindkettőre a válaszom a Pompano Pat's szalon, a floridai Daytona Beach-ben.
K: Mikor kezdtél dolgozni az OCC-nél? Honnan hallottál róluk?
V: Körülbelül két éve vagyok az OCC-nél, de már legalább három éve dolgozom nekik (az utóbbi négy Daytona Bike heteken). Abból az üzletből vitték a kiállításra a motorjaikat, ahol én dolgoztam. Én lettem a szerelőjük Észak-Floridában.
K: Pontosan mit csinálsz itt? Változott-e a feladatköröd, mióta ide kerültél? Mi történt, mióta elkezdődött a filmsorozat?
V: Motorkerékpárokat szerelek össze és javítok. A feladatköröm lényegében nem változott, amióta dolgozni kezdtem, vagy a filmfelvétel óta.
K: Évente körülbelül hány motorkerékpáron dolgozol?
V: Amennyit csak el tudnak adni, de átlagosan heti két-három darabon.
K: Mit szeretsz a legjobban az OCC-nél végzett munkából? És mit a legkevésbé?
V: A kedvencem a motorok országúti tesztelése. A legkevésbé azt szeretem, ha kamerák előtt kérdezgetnek.
K: Milyen gyakran kell dolgoznod a témamotorokon? Van-e már kedvenced?
V: Akkor dolgozom rajtuk, ha megkérnek rá. Nem tudom, megmondani, melyik a kedvencem közülük, de az OCC motorkerékpárjai közül eddig az tetszett a legjobban, amelyet Shane Blanchfieldnek készítettünk, főleg a festése miatt, és mert nagyon gyors.
K: Magad is motorozol? Ha igen, milyen motorod van?
V: Igen. Eltekintve attól, hogy szinte az összes OCC-motoron ültem már, van egy RM250, EX500, XR80, BW200 és 450Z gépem.
K: Melyik évben születtél? Eredetileg hová valósi vagy?
V: 1978 májusában születtem, és Pennsylvaniából származom.
K: Terveid a jövőre? Például szeretnél-e saját műhelyt nyitni egyszer?
V: A jövőben szeretnék egyszer részt venni egy olyan terepmotorversenyen, amelyen az Egyesült Államok összes egyedi motorkerékpár-gyártója indulna.

forrás: Discovery Channel